Søk i denne bloggen

søndag 19. september 2010

Tenker du over hvordan fargene påvirker deg?

Bildet er fra maxbo.no

Tenker du over hvordan fargene påvirker deg, både i interiør og ved valg av farger på klær!

Så lenge jeg kan huske har farger interessert meg, helt fra den gang jeg som ganske ung valgte fargene oransje og rustrød, lenge før jeg hadde lært om fargenes betydning.
Til den gang på 80- tallet hvor så mange av oss testet oss om vi var høst, vinter, vår eller sommer som fargetype innen klær.
Det viste seg at fargene jeg hadde valgt som ganske ung var de helt riktige for meg.
Jeg har ennå Astri Thomas sine bøker i bokhylla, nokså slitte etter å ha blitt lest gjentatte ganger.
På skolen som jeg avsluttet juni nå i år hadde vi faget fargelære.
Noen interessante dager hvor Tove Steinbo kurset oss i fargenes betydning både symbolsk, psykologisk og estetisk.

Farger og interiør
Bildet er fra myhomerenos.com

ORANSJE
Fargen bør ikke brukes på soverommet, bruk fersken istedet, den bør heller ikke brukes i
arbeidsrom, kontor og stressområder.
Fargen kan med fordel velges på kjøkken og spisestue da den hjelper på fordøyelsen.

Fargen kan også benyttes i daglistue og og i alle typer aktivitetsrom den stimulerer nemlig til bevegelse og humor.
Oransje stimulerer også til praktisk kreativitet, derfor et riktig valg i rom der slike aktiviteter pågår.


Bildet er hentet fra hitdecors.com

RØDT

Rødt gjør rom mindre.
Rødt stimulerer til fysisk aktivitet, negativt virker den stressende, irritabel og trettende.
Du bør ikke velge rødt i rom som du vil slappe av i, bruk derfor ikke rødt på soverommet.
Bruk gjerne rødt som fargeklatter tile et nøytralt interiør.


Bildet er fra arhzine.com

GRØNT
Grønt er fargen for rom der man hviler eller sover.
Virker avstressende og balanse gjenopprettes. Grønt signaliserer ro.

Et grønt rom er ideelt til konfliktløsning.
Grønt er en av de beste soveromsfargene og passer godt i behandlingsrom og andre avslapningsrom.



Bildet er fra dreamhomedecorating.com

TURKIS
Turkis er en kjølig og forfriskende farge.

I interiør gir turkis en god romføkelse på samme måte som blått.
Turkis er hygienefargen, og passer utmerket på bad.



Bildet er fra decorpad.com

ROSA
Rosa er den mest feminine av fargene.

Vi blir vakre i rosa belysning og rosa omgivelser, og vi ser yngre ut.
Små barn får gjerne mer energi av rosa, mens voksne føler ro.
Lys rosa er en god soveromsfarge mens den ellers i boligen kanskje bør brukes med forsiktighet
dersom ikke interiøret skal bli for feminint.

Bildet er fra maxbo.no


Bildet er fra klikk.no

GULT
Om du velger gult på kjøkkenet, vil den gule energien raskt få deg våken, men ta hensyn til mennesketyper og våre egne og familiens subjektive farger.
For gult i interiøret kan virke oppløftende, men for mange kan fargen bli utrolig irriterende.
Gult bør ikke brukes i soverom, da det kan gi søvnproblemer.
Mange barn kan ha vanskelig for å sove i et gult rom.

Om gulfargen er valgt med omhu, kan den brukes i en hall eller entrè.

Bildet er fra homeinfurniture.com

FIOLETT

Et interiør i fiolett vil gi en følelse av luksus og mystikk og sterke følelser, mens det på den andre siden vil gi beskjed om at her skal vi roe ned, meditere og bedrive åndelige sysler.



Bildet er fra klikk.no

BLÅTT
Er en farge som roer ned og gir fred i sinnet.
Et rom med blått i interiøret virker kaldt, og på de nordlige breddegrader kan en blå stue virke
ugjestemild når gradestokken viser mange minusgrader.
I gamle dager ble blått ofte valgt til kjøkkenet, da blått ser ut til å holde fluer borte.Passet bra den gang man ikke hadde kjøleskap og fryser.
Velg gjerne blått til soverommet, da det gir deg en god og rolig søvn hele natten.

Blått passer også utmerket i baderom, kjølerom og spiskammer.


Bildet er fra homehousedesign.com


HVIT
I interiør kan hvitt på store flater virke skremmende. Helt hvitt bør unngås også fordi det får et rom til å virke sterilt , kaldt og anonymt.
Velg istedet offwhite eller en eggeskall nyanse.



Kilde Tove Steinbo sin bok : Fargene forteller.

Ønsker alle en nydelig og inspirerende dag med klem fra

34 kommentarer:

Lindas hobbyhjørne sa...

Hei :)
Ja, det er rart det der med farger. Det kan virke så forskjellig inn på oss. Jeg er lilla elsker, men har ikke alltid vært det.
Tok også sånn fargeanalyse på 80 tallet og jeg ble vår.
Ha en fin dag, klem.

Stine Hoelgaard Johansen sa...

Hej Mimmi Leone

Valg af farver har altid vækket min interesse. Jeg er aldig selv blevet testet, men jeg kan helt klart se hvilke farver som klær mig og hvilke som ikke gør det. Jeg lægger farverne op til ansigtet og ser om jeg får sorte render under øjnene og mister glæden i ansigtet eller at farven giver mig et boost.
I mit hjem tænker jeg lidt mere i sæsonnens farver (forår eller efterår) men mest i hvad hvilke farver jeg har lyst til at kombinerer.
god dag til dig
stine:)

Anonym sa...

Det med farger er utrolig fascinerende. Vi hadde en iskald, blå farge på soverommet tidligere, men den ble raskt skiftet ut, rommet ble så kaldt og utrivelig.
Da vi tok hensyn til at rommet bl.a. hadde vindu mot nord og gikk over til Latte farge, ble det et nytt og trivelig rom.
Så at vi bruker rette farger er veldig viktig.
Tok også en test på 80-tallet og jeg var vinter.
Takk for du deler, kjempebra innlegg.
Ønsker deg en fin ny uke.
Klem fra Mio

Hjertedamas blogg sa...

Hei!!! joda, jeg var også å tok en fargeanalyse, og hadde boka til Astri Thomas. Men jeg er og var uenig med kurslæreren, for hun mente jeg var vår.DDDD Og de fargene likte jeg ikke i det hele tatt, mens jeg tvert i mot alltid har likt høsten og dets farger:DDDD Dette er jo sånn ca 24 - 25 år siden, og sånn er det fremdeles. Jeg bruker mye tid på å velge farger i heimen, men jeg legger også merke til at de prosjektene jeg ikke blir ferdige med, er fordi jeg egentlig ikke er fornøyd med fargen:DDDDD Ting Tar Tid:DDDDD Klemz

me sa...

:) så hyggelig å lese om farger og hvordan det påvirker. Vi har selv valgt å ikke ha et totalt hvitt hjem og dermed fått mer varme med feks. mild kaffelatte/ rosa i stuen og sand/ lys grønn i spisestuen. Men drømmer om mere farger - men ikke så lett når det er gammel leilighet med stuk og rosetter - så passer det ikke med knall gul...men godt det fins puter og annet tilbehør :)

Ha en fin dag!

gult hus i svingen sa...

herlig innlegg. Har faktisk aldri lest om fargene og hvordan de påvirker oss, men har jo deltatt i noen diskusjoner rundt det. Jeg liker orange, gult og rødt best. Vi har gult i gangen. Nøytrale farger på veggene ellers i huset og fargeklatter i yndlingsfargene. Merker at når jeg tar på klær med farger, blir jeg glaaad.

Legger meg til som følger jeg.
Takk for trivelig kommentar i min blogg.
Klem fra Trine

Lev Livet Lett Lokki sa...

For et vidunderlig innlegg!! Ja jeg er akkurat som du - og har alltid vært det - særs opptatt av farger!!
Nydelig innlegg og vakre bilder som illustrerer!!
Dette likte jeg Mimmi-Leone! Dette likte jeg knakende godt!!
Ønsker deg vidunderlige høstdager :))
Varm klem fra Lokki

Anonym sa...

Malte akkurat en vegg på soverommet blå, viste da ikke om fargens betydning/virkning på oss. Men ser nå at jeg valgte riktig farge :-) Håper du får en fin uke.
Klem Igi

Tulip sa...

Spennende innlegg. Liker å eksperimentere med farger, men kan ikke si jeg har særlig kunnskap om hva fargene gjør med oss.
En ting har jeg klart for meg: I mitt hus må jeg omgi meg med litt farger, det gjør iallefall meg glad til sinns!

klem

Hannes favoritter sa...

Veldig intressant innlegg, og morsomt å lese om! Flotte bilder!

Klem fra Hanne

emblas-kanel sa...

Takk for hyggelig kommentar inne hos meg, det gjorde at jeg ble oppmerksom på din kreative blogg.
Ja, jeg husker fargeanalysene godt. Flott innlegg om fargene, hit skal jeg komme tilbake og lese mer. Legger meg som følger til deg.
Klem fra emblas-kanel (som er vinter)

Martes atelie` sa...

Jeg liker farger som kontraster til det hvite. For mye farger gjør at jeg ikke får luft. Husker den tiden da alle skulle ha rød, gule eller grønne stuer. Jeg malte min hvit og fikk alle til å reagere. Hi hi...må ha luft. Glad i farger på klær. Tantebarnet mitt kaller oss familien fargerik...der vi kommer i jakker som gjerne er grønn, turkis, rosa og blå. Hi hi...det er oss lissom!
Ha en fargerik, fin dag.

josimo sa...

Så hyggelig at du kom innom bloggen min ,så fant jeg din flotte kreative blogg.
hit kommer jeg gjerne tilbake.
Ønsker deg en flott uke

Huldra sa...

Så godt det var jeg fant deg! Er på en rundtur i bloggverden, og tuslet innom via-via. Her falt jeg rett inn i en herlig fargeblogg gitt! =D Er det greit om jeg slår meg til ro her inne hos deg tro?

Høsthilsen fra Huldrelevenet :)

Sommerhuset i bakken sa...

Dette var interessant lesing ;-) Morsomt med farger!

Ha en fin kveld!

Muffin sa...

Veldig interessant. Kunne godt vært brukt som lærebok for interiørstudenter.

Bitt@mi sa...

Takk for koselig besøk i bloggen min:-) Og takk for å få lese igjen om hvordan fargene påvirker oss - har lest dette for lenge siden, men artig å lese igjen.
Du har en flott blogg, og jeg kommer nok på besøk igjen. Ikke minst for å se kjolen når den er ferdig:-)
Ha ei flott uke videre!

KATE ♥ sa...

Spennende!
Jeg likte bloggen din.
Kommer igjen jeg!

huset ved elva-elin sa...

Tusen takk for hyggelig kommentar inne på bloggen min :-) Ja det er jeg som har malt bildene, en av mange hobbyer som jeg har :-) Ser du liker å være kreativ du også, kjempefine bilder du har på sidekolonnen her :-)
Interesant å lese om fargenes betydning.
Ha en fin dag
Hilsen Elin

Frøken Fiolett sa...

Dette er noe flere burde kunne! :)
Jeg likte godt treet på veggen på det rosa barnerommet. Et sånn vil jeg ha en dag og :)

Klem fra meg

Torilpia sa...

Heisann :o)
Vet ikke om jeg har vært innom og takket deg for besøk og hyggelig kommentar på bloggen min tidligere. Men jeg tror ikke det - så tusen takk :o) Regner med jeg ville ha husket denne bloggen. Har scrollet igjennom og lest litt her og der - mye bra og mange flotte innlegg. Jeg er imponert over alt du får til og kan. Jeg legger meg til som følger her jeg :o)

Farger er spennende - tidligere hadde jeg et sammensurium av farger - likte at det var litt tivoli/sirkus-lignende. Men samtidig ble det litt roligere her når jeg gikk over til nøytrale farger. Skjønt den mørkerosa går igjen i noen puter og annet småtteri enda .. Jeg er vel tvers igjennom rosa-jente og har vel alltid vært det. Men liker godt å kombinere med litt lilla/fiolett i forskjellige nyanser.
Når jeg tegner/maler - vil jeg helst ha med litt grønt på alle bilder - blir liksom ikke komplett uten den fargen. Men det sies at blått skal være "min" farge ...

Hadde litt om fargelysterapi når jeg gikk på akupressurutdanningen - men fikk ikke fullført den biten da de som skulle undervise aldri dukket opp .. ble veldig skuffet - men det finnes vel kanskje andre måter å lære det på.

Håper du har en flott og kreativ uke - klem fra Torilpia på Løkken!

Fjellsnella sa...

Så fint innlegg du har om farger. Tenk at vi blir så påvirket av hva vi har rundt oss.
Tusen takk for besøket og hyggelig komentar på bloggen min:-) Det er alltid spennende når noen nye legger igjen sine spor. For da finner man slike flotte blogger som din. Ha en fin dag!

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Hei på deg!
Og takk for koselig kommentar hos meg:)
Spennende med nye besøkende, og her var sannelig et spennede innlegg om farger.
Spennende og interesant!
Ha en fin kveld:)

Maya sa...

Hei, og tusen takk for koselig hilsen på bloggen min :)

Jeg er definitivt mest glad i lilla. Jeg har lilla-dilla! :)

Koselig blogg du har. På gjensyn,

hilsen meg :)

Herman Grans ♥ sa...

Oi så masse farger :)
Merker at det har innvirkning berre etter å sjå på bildene :) Hadde vert interresant å sett kva som skjer viss man bur i ett så oransje kjøkken f.eks :)
Ønsker deg ei fin helg :)
Hilsen Grete

Tone sa...

Takk for hilsen på siden min! -
Og takk for titten på din! -
Mye jeg liker her gitt!!
Farger er viktig.
Jeg kjenner det mer og mer etter som "alle" maler alt helt hvitt og kjøper seg helt hvite møbler og pynter med hvite fjær og dusker over alt. Det er jo lekkert, men jeg må ha litt farger. Lilla og grønt er min yndling, men ikke på interiør.
I helga skal jeg sy meg en kjole -
God helg!
Tone

FlorasFrue sa...

Veldig interessant! Jeg merker at jeg trenger litt mer farger nå, og har lyst til å male flere rom :) Supert med litt fargelære og bokanbefaling.
Koselig at du fant bloggen min - så fant jeg din :)
God helg
Kjersti

Made by KKann sa...

..herlig med farger..

Smil fra KKann

Anonym sa...

Wooooooow vilken fantastiskt personlig och skön blogg Du har! Trillade hit in genom en annan blogg, och har suttit här nu i en kvart och läst och lapat i mig bilder!

Tack för titten, jag kommer tillbaks!

Agneta, Österlen

Sologbolig sa...

Hei ! Interessant dette med farger, de har nok en større virkning på oss enn vi tror. Å ha blåmalte kjøkken før i tida var nok ikkje bare fordi de syns det var fint ! Ha ei flott helg.

Hasigamas mamma sa...

Artig med fargelære! Mannen min elsker rødt og jeg har prøvd å leve med det, men det er bare ikke meg.... lilla er min farge og har vært det i mange, mange år! Og du vet vel hvordan det er, i heimen er det gjerne mor som rår, så her er det lite rødt...
Kjekt at du ville være med på give away!
Ha ei strålende helg!
Klem
Lise

Anonym sa...

Hei.Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min.Koselig.Kjempe fin blogg du har.Kommer tilbake å tar en titt hvis det er greit.Ønsker deg en riktig fin helg.Bodil.

Alven sa...

Hei :-)

Takk for ett flott innlegg :-)
Er veldig glad i lilla jeg da :-)

Ønsker deg en flott helg :-)


Klem

Fargebarn sa...

Herlig innlegg med mange flotte farger! Mye sant i det med fargelære og hva som passer hvor! Farger påvirker uten tvil. Iallefall hos meg