Søk i denne bloggen

lørdag 2. oktober 2010

Møbler deg til kjærlighet og god helse.

Så er helgen her, og de fleste av oss skal kanskje kose oss og gjøre "ingenting",kunne sove lenger om morgenen, mens andre kanskje må stå opp tidlig pga jobb eller andre ting.
Uansett hva dere har tenkt å bruke helgen til, har jeg lyst til å dele med dere noe jeg finner utrolig interessant.
Nemlig Feng Shui som er en ca, 6000 år gammel innrednings filosofi.
Feng Shui er søken etter harmoni og likevekt.
Feng shui
Kan du forbedre kjærlighetslivet, helsen og økonomien ved å ommøblere ditt eget hjem?

Ifølge den 6000 år gamle kinesiske kunsten Feng Shui er svaret ja.

De fleste mennesker som har sluppet Feng Shui-spesialister inn i stuen sin, forteller at de har merket forandring, og det kan være alt fra bedre søvn, bedre økonomi eller ny jobb.


Et sentralt redskap i Feng Shui er Energikompasset. det deler hjemmet ditt inn i forskjellige soner, hvor hver sone representerer ulike deler av livet ditt.
Om du vil bruke dette energikompasset hjemmet hos deg selv. Plasser kartet slik at inngangsdøren ligger i den sonen som representerer reise.

Energikompasset


Her er stuen møblert etter Feng Shui prinsippet.



Det viktigste rommet å ha orden på er soverommet, vi trenger plass når vi skal sove, det gir positiv energi. Det er viktig at sengen står ovenfor døren, slik at du hele tiden ser inngangen til rommet.

Dette har med
våre primitive instinkter å gjøre, for naturmennesket var det livsviktig å ikke bli angrepet av dyr mens man sov. Den dag i dag lurer fremdeles utrygghet i underbevisstheten og vi kan få problemer med å slappe av. De fleste av oss ville fått problemer med å sove i en seng som stod midt på gulvet i et tomt værelse.
Kast de tingene som ikke er i bruk. Alt rot er stagnert energi.

Feng Shui tips.
Rydd og kvitt deg med ting du ikke trenger eller bruker .

Bruk heller ting du liker, enn å «spare» det fineste kun til spesielle anledninger.

Hold hjemmet rent, skitt og støv kan skape negativ energi.


Belysning, farger og blomster kan endre energien i et rom.

Spisse gjenstander gir negative energi (qi) .

Rennende vann, som for eksempel en innendørs fontene, gir god energi.

Hvis du ikke bor i nærheten av trær og blomster, bring naturen inn i hjemmet ditt.

Skap et personlig hjem og innred det deretter.


Ha fine planter eller interessante ting i vinduene, du vil dra nytte av positive energier fra forbipasserende .

Ved å ha noe vakkert, som et bilde eller en fin blomst i gangen eller entreen, vil gjestene dine bli positive til sinns.

God belysning, speil og duse farger vil skape en positiv følelse av plass og luft i inngangspartiet.

Hjørner er ofte vanskelig å møblere, bruk lamper med lys som peker rett opp.

Midten av et rom bør være tomt, ikke fyll denne plassen med unødig ting som tar opp energi.

Om du er interessert i å lese mer om dette temaet finnes det en rekke bøker å få kjøpt. Feng Shui i praksis av Simon Brown og Lillian Too, Feng Shui i praksis er noen av bøkene som jeg absolutt kan anbefale.
Ranvita la Cour
har også en interessant side på nettet som er verdt et besøk.

Så ønsker jeg dere alle en riktig god helg, kos dere hva enn dere skal gjøre denne helgen.
Og velkommen til alle nye følgere jeg har fått de siste dagene, jeg setter så pris på at dere har lyst til å følge
bloggen min.

Klem fra

24 kommentarer:

Barbros lille atelier sa...

Ikke vanskelig å være enig i mye av dette - uansett om man er Feng Shui tilhenger eller ikke:-) Veldig enig i at skitt og støv og rot kan skape negativ energi og dårlig stemning i heimen. En spennende innrednings filosofi:-)

God helg!

Klem

Gammel stil sa...

Kos deg:) Det hørtes spennende ut:) Flotte bilder du viser:)

Klem:)

Duse Pasteller sa...

Hei!

Takk for koselig kommentar hos meg!
Du er velkommen tilbake når som helst - og nå har jeg Give Away, om du vil være med;)

Kjempefin og spennende blogg du har her! Har sett litt på innleggene dine, og likte spesielt det med hvordan farge påvirker oss! Noe å tenke på når man innreder...
Ha en fin helg!

Klem fra Janniche, Duse Pasteller:)

Vilma sa...

Hey Mimmi :-)

Tak for kommentar på min blog :-))
Kan se at du selv er flink og dygtig til at blogge :-) Og jo , farver påvirker os , siger jeg som er æstiker :-))

God harmonisk weekend :-)

Hjertedamas blogg sa...

Spennende filosofi:SSSSS Høres ganske så fornuftig ut:DDDDDD Kanskje på tide og se litt på det:DDDDD Må jo si at da jeg hadde en haug med ting, som skulle kastes liggendes midt på stuegulvet i tre måneder, så skapte det mye negativ energi:DDD Men Gubben trenger litt tid, for å få gjort saker og ting. Andre ganger er han så rask at jeg ikke får snudd meg en gang:DDDDD Og da blir det positiv energi, ha-ha- Klemz

Hannes favoritter sa...

For et herlig innlegg med gode tips!

Ønsker deg fortsatt god helg!

Klem fra Hanne

Sylke Feldhusen sa...

Jeg tror også det er viktig med lys og luft og ikke for mange ting i huset. Det er en god vane å kvitte seg med noe man ikke bruker. Jeg merket det spesielt godt da vi flyttet til et annet hus for noen år siden. Da fikk vi en skikkelig opprydning, vi sorterte "med hard hånd". Nå er det slik at hvis det blir for mange ting rundt meg, føler jeg meg nærmest kvalt... Derfor passer det heller ikke for meg med den romantiske stilen - jeg vil heller ha luft :)

Takk for dine hyggelige kommentarer, jeg setter alltid pris på dem! Jeg ønsker deg en god helg!

Klem fra Sylke

Trollmora sa...

jeg liker denne filosofien. . Men jeg finner da ikke noe 'reise' i det kompasset? Supert innlegg!

Yvonnes Ymserier sa...

Hei og tusen tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min - varmer virkelig hjerte til en fersking :) Så fin blogg du har - masse fine bilder og god energi og harmoni. Feng Shui er kjempeinteressant, og det er sikkert veldig mange av oss rundt omkring som hadde hatt veldig godt av å følge denne filosofien. Ønsker deg en fortsatt god helg :) Håper du vil følge meg videre. Klem

Unknown sa...

For et hærligt innlegg!!!
Detta innlegget komme eg nok te å lesa flærre gonger, så det lagres det og ja ;o)

Vett du at eg har faktisk vore i det huset som blir rekna som det med best Feng Shui i verden???
Ligge i Malaysia :o)

Made by KKann sa...

Hei hei - så interessant - tusen takk for at du fortalte litt om dette..du satte tankene mine igang!!..smil!!

Nå skal jeg bake masse rundstykker - som skal serveres mellom to kamper for gutter 10 i dag!! Det er kaldt og surt i dag - så da trenger gutta noe å varme seg på..ei annen mamma skal lage gryte!!
Det er herlig!!

Ha en super lørdag!!

KlemKKann

Made by KKann sa...

..søndag så klart - ha en super søndag!!

SmilKKann

TUSEN VASER sa...

Hej Mimmi-Leone! Vad kul att du tittade in på min blogg för du fann jag din:) Du har så inspirerande bilder och allt är så vackert och harmoniskt...jag skulle också behöva lära mig Feng Shui och få lite bättre balans i hemmet. Nu översvämmas det av vaser:) Ha en fin dag!

Kardemomme sa...

Hei Marianne :))Sitter her med morgenkaffen mens resten av huset sover. Husker at du hadde en Feng Shui konsulent hjemme mens du fortsatt bodde i det lille gamle huset. Tror det var første gang jeg hørte om denne filosofien. Veldig interessant mye av det. Det er viktig å omgi seg med farger man trives med.Og man skal trive hjemme, Det er jo der man bor. Merker det på hele kroppen de gangene jeg virkelig har fått ryddet. Å kaste ting som ikke er i bruk er en god ting. Jeg er jo helt gal etter enkelte ting, men tenker likevel at det hadde vært deilig å bo helt spartansk også.
Ha en fin søndag. Her er det gråvær i dag. Jeg skal male siste strøket på gulvet i gangen nede. Begynte for noen uker sden men fikk senebetennelse og måtte vente litt med siste strøket.Klemmer fra Benedicte :))

Gry sa...

Jeg har så vidt hørt om dette tidligere, men jeg visste ikke alt dette. Takk for god info, dette er jo interessant! Og jeg har tro på at hvordan vi bor og innreder hjemmet vårt påvirker oss. Flott at du delte dette med oss! Ønsker deg en deilig søndag videre, her er det regn og grått i dag, så skikkelig innekos med tente lys og blogg ;) Så fint at du vil være med på giveaway hos meg, takk <3 Klem fra Gry

emblas-kanel sa...

Kjempeinteressant og flott innlegg! Har lest litt om Fengshui og synes det er spennende, men skulle gjerne lært mer. Har du noen gode bøker å anbefale.
Dette vil jeg lese mer om.
Har en liten giveaway hos meg hvis du vil være med.
Klem fra emblas-kanel

Anette Willemine sa...

Tusen takk for hilsen hos meg. Fint at du la igjen spor så jeg fant den fine bloggen din.
Jeg har vært fascinert av Feng Shui i veldig mange år, og prøver å bruke noen av ideene rundt denne måten å tenke på. Uansett er det spennende å se hvordan det faktisk kan ha innvirkning på et hjem og i et interiør.

Ønsker deg en deilig søndag. Her er det regn og tåke, så varm eplepai og kakao foran peisen er nok mye mer fristende enn en tur ut akkurat nå!

Klem,
Anette Willemine

GroLinda sa...

Hei ;o) og tusen takk for hilsen hos meg. Tusen takk for fine tips til innredningen også! Vi skal flytte og er litt uenige i hvor ting skal stå. Skrev opp dette med Feng shu så får vi prøve ut litt. Ønsker deg og dine en flott uke.
Klem fra Gro :o)

SNILLPIKE♥ sa...

Masse av dette som stemmer. Fikk en bok og Feng Shui av en kollega for noen år tilbake, og jeg leser stadig vekk i den.

Har trekning på bloggen min, koselig om du vil være med.

Ønsker deg en flott uke, klem.

Fru Usken sa...

Takk for kommentar inne hos meg:)
e spennande m feng shui, har lest mye på d sjøl å prøve å "følga" d. Veldi kjekt å intresangt d du har skreve her:)
store klem:)

EllenSand sa...

Jeg har en bok om emnet. Synes det er mange kloke tanker å hente her. Men så var det det med tid og ikke minst penger. Skal jeg få et tomt rom midt i stua, trenger vi å bygge på huset :)
Tror forøvrig jeg trives best med noe midt mellom kaos og kontroll :)

Juli sa...

Med slik interesse bør du ta en titt på denne bloggen:
http://blogg.addsimplicity.se/

Thelma Louise sa...

her var det mange tips.:-) men noen for meg slett ikke mulig å gjennomføre...da må jeg flytte.:-)) sengen ovenfor døren feks på soverommet.:-)

men spennede er det.:-)

Bryllupsglede sa...

Hei,
takk for hyggelig hilsen på bloggen min. Fin blogg du også har.
Ha en flott mandag.

Klem T