Søk i denne bloggen

søndag 22. august 2010

Gamle laken med mellomverk kan brukes til stuegardiner, og muffins smaker deilig på en søndag.

Muffins med fargerik glasur har alltid gjort stor lykke, både for liten og for stor.
Den gang jeg som liten feiret bursdag, så var det de fargerike muffinsene som forsvant aller først, og slik har det vært når jeg har servert de i bursdagene til mine barn også.

Og hvorfor ikke servere de på en søndag!

Oppskriften er enkel

Ingredienser

  • 100 g smør
  • 150 g sukker
  • 3 stk egg
  • 150 g hvetemel
  • 1 ts bakepulver
  • ½ dl appelsinjuice eller melk

  • muffinsformer

Slik gjør du:

1. Rør smør og sukker hvitt.

2. Rør inn ett og ett egg.

3. Sikt hvetemel og bakepulver og tilsett vekselvis med appelsinjus eller melk.

4. Fyll muffinsformene 3/4 fulle ved hjelp av teskjeer.

5. Stek muffinsene på midterste rille i stekeovnen ved 175 °C i ca. 20 minutter.

6. Avkjøl muffinsene og pynt med melisglasur (1 ss kaldt vann til 1 1/2 dl melis), sjokoladeglasur (melisglasur med litt
kakaopulver) og marsipanfigurer, non-stop eller lignende.



Synes muffinsene blir så fine i rosa og blå, og det er ikke så mye som skal til for å lage litt enkel kos.


LAKEN MED MELLOMVERK SOM STUEGARDINER
Jeg har vært så heldig å arvet gamle laken med mellomverk.
Du verden så mye fint de lagde før, og det for hånd eller på en gammel symaskin de kanskje satt å sveivet på.

Jeg må si jeg beundrer disse gamle håndverkene, og da er det ekstra morsomt å ta de i bruk, istedet for å gjemme de bort etter eller annet sted.
Så nydelige detaljer med hekling

Og de passer virkelig utrolig bra i det minste stuevinduet mitt.

Stor klem fra

21 kommentarer:

almaPalma sa...

Dei muffinsane såg herlege ut.:) Vi har hatt barnebursdag her i dag og muffins med grøn glasur. Favorittfargen til jubilanten.:)
Takk for dei fine kommentarane frå deg på bloggen min!
Ha ein fin søndagskveld!
Helsing kristin

perler på en snor sa...

Tusen takk for koselig kommentar hos meg:)
Så gode de muffinsene så ut, de var veldig fine og.
Kjempefine de lakenene, og så fint å bruke dem som gardiner.
Ha en god natt:)

Mitt lille hjørne sa...

Åh! De lakenene var nydelige som gardiner! Jeg har og ett slik (dessverre bare ett...), som jeg ennå ikke har bestemt meg for hva jeg skal bruke til. Men på hytta skal det i alle fall. Hadde jeg hatt flere kunne jeg sydd kjøkkengardiner av dem - men med to vindu på kjøkkenet, blir det vel verre ... Får se hva jeg finner på :)

-Renate-

Skjerstad sa...

Så herlig muffinsene dine så ut :) YAMMY :) (Jeg er kokk , så jeg har vel litt peiling He he ) Nydelig hekling på de gardinene :)

Ønsker deg en fin uke :)

Muffin sa...

Nam nam muffins! Og TAKK for ideen med gardinkappe med mellomverk, vet du at det lages visst ikke gardinkapper lenger på fabrikk, de har det iallfall ikke i butikkene her omkring!

Turid Holm Flaa sa...

Hei og god mandag til deg.

Så artig å se at du bruker et slikt laken til gardin. Jeg gjør det samme på kjøkkenet. Har ikke hatt hjerte til å klippe i det, så jeg har bare hengt det over en gardinstang. Fungerer veldig fint.

lisje astrid's husblogg sa...

Naaaam♥
desse såg gode ut:)

Å gardinene...Ah!I LIKE;)
VELDIG LEKRE!

Tusen takk for slike gode ord frå deg♥


Ønskar deg ei flott ny veke:)

Klem frå Astrid:)

Anonym sa...

Tusen takk for kommentarene du legger igjen hos meg, setter stor pris på dem.
De muffinsene så herlige ut, så lekkert med delikate farger på glasuren.
Så lekkert med gardiner av gamle tekstiler, stilig.
Ønsker deg en ny fin uke.
Klem fra Mio

Bdicte sa...

Nydelige som gardiner!! Og helt klart bedre å vise fram enn å ligge i en skuff.

Ha en fin dag:))

HBJ sa...

Kjempefine gardiner! Ja, heilt enig at dei laga flott handarbeid og at det er viktig å ta det i bruk så det viser og gledar. Skal bli flinkare til det. Takk for inspirasjon! :O)

Smykkas sa...

Så koselig å finne en ny bloggvenn. Jeg legger meg til på listen min, slik at får fulgt med.

Muffinsene ser farlig fristende ut.

Kjempeflott at du bruker det gamle arvegodset. Det er altfor fint til å ligge i en hylle eller skuff.

De var sannelig flinke. Ikke bare måtte de sveive på symaskinen, men dårlig med lys var det også for de fleste.


Klem fra Astrid

Min stil sa...

Mmmm, de muffinsene så farlig gode ut, og gardinene var virkelig nydelige.
KLæm Susanne

Unknown sa...

Dei muffinsane såg jammen gode ut!!
Så kjekt at du dele oppskrifta og da, den blir lagra hos meg :o)

Fiine gardiner og, alltid kjekt å kunne ta sånne ting i bruk istedenfor at det ligge bortgjømt og bortglømt. Trur jammen eg må sjå litt bedre gjennom sånne ting så eg har liggande. Ser jo på maaange ting på ein aen måte allerede itte et par måneder her inne i harlige blogglandia ;o)

Ein god plass å værr ;o)

Håpe du finne ut at du klare å komma på bloggtreff forresten! Nå har eg jo flytta det laaaangt fram, så satse på at me blir ein gjeng te slutt :o)

Ha ein finfin kveld videre, bloggtreff elle ikkje :o)

Lille Frøken Jensen sa...

Lekre gardiner I LOVE
Ønsker deg en fin uke
takk for ord hos meg♥
Klem

Alven sa...

Hei :-)

Kjempefint med gamle laken som gardiner :-) Sånt liker vi :-)
Muffinsene så veldig gode ut :-) Kan tenke meg de gikk fort unna :-)

Ønsker deg en flott uke :-)


Klem

Nostalgia sa...

Muffins er godt :-D Jeg har gjort samme erfaring som deg , det er de med farve som forsvinner raskest :-)

Gardinene ble lekre. Tenk at dette brukte de på sengene sine....

Ønsker deg en fiiin tirsdag !
Klem, Nostalgia

Sologbolig sa...

God morgen !!
Mmmmmm....deilige muffins!!
Så nydelige gardiner, smart ide. Ha ein fin dag. Klem.

Hvite tulipaner sa...

Muffinsene så bare deilige ut,nydelige farger:)
Og så artig å arve sånne fine laken da!Likte veldig godt hvordan du har klart å gjenbruke de,i stedet for at noe så fint bare blir liggende i et skap.
Ha en flott tirsdag!
Klem

Inger Johanne sa...

Tusen takk for koseleg kommentar inne hjå meg! Du har ein fin og kreativ blogg, her kjem eg igjen:-)

Ha ein fin kveld!

Lykkeliten sa...

Takk for koselig kommentar hos meg:) Kaken forsvant nok fort ja, så må vel lage en til snart, så far i huset blir fornøyd;)
Muffins så godt ut... Lenge siden vi har hatt det her i huset! Kanskje jeg skal overraske ungene med fargemuffins på fredag:)

De laknene var herlige! Heldige du som fikk slike:) Koselig blogg du har, her kommer vi igjen:) Håper dere har en fantastisk tirsdagskveld. Klem♥

majoban sa...

Hei hei.
Det var en god ide, jeg har flere slike kjøpt på loppemarked i Sverige, men har ikke tenkt på at de kunne brukes slik. Jeg funderte å sy på et laken bak å bruke de til sengetøy. Men dette var en mindre krevende ide. Lur e du. Tusen takk for at du kikket innom bloggen min og for fine kommentarer. Liker det. Når man sitter i ensomhet å syr vet man jo ikke altid om det er ok eller ikke.
God helg.
may