Søk i denne bloggen

søndag 4. juli 2010

Kakeoppskrift og noen tanker

Jeg liker å sykle, kjenne vinden ruske i håret og kroppen jobbe.
Jeg har syklet i dag, syklet til og fra jobb. Syklet akkopangnert av sangen til gresshopper, forbi enger av raps. Rapsen er i blomst, og åkrene er fulle av gule blomster. helt nydelig, det lyser gult så langt øyet kan se.
Det er så godt å bare la tankene vandre og la ting falle på plass.
Kanskje vi "alle" burde sykle mer, roe ned kropp og sjel.
Alle som farer forbi i bilene sine, tenker de slike tanker, eller haster man forbi, og har glemt det hele!
Men ønsker sterkt at det skulle bli lagt bedre til rette for sykling etter veier i Norge.



Pavlova



Bakte pavlova kake da jeg kom hjem. Kaken som er oppkalt etter den russiske ballett- danserinnen Anna Pavlova. Den smaker "farlig" godt.Den syrlige smaken fra bærene smaker helt nydelig sammen med den søte bunnen, dessuten er den enkel og lage!
Min nest yngste er like glad i kaken som meg, mens yngstemann ikke vil smake en gang.
Det ble litt for mange kakestykker, og jeg på min side håper kaloriene ligger "strødd" etter meg langs veien.

For de av dere som ønsker å bake kaken legger jeg ut oppskriften her.


Ingredienser

  • Marengsbunn:
  • 4 stk eggehvite
  • ¼ ts salt
  • 250 g sukker
  • 2 ts maisstivelse (maizena)
  • 1 ts hvitvinseddik eller bringebæreddik

  • Fyll:
  • 1 pk ferdig vaniljekrem
  • 3 dl kremfløte
  • 2 ss sukker
  • 5 stk pasjonsfrukt
  • ca. 300 g friske bær

Slik gjør du:

I stekeovn 160 °C, ca 1 time


1. Ha romtempererte eggehviter i en ren, tørr bolle av glass eller rustfritt stål. Pisk dem sakte sammen med litt salt til de danner et mykt skum. Skru opp hastigheten til boblene i skummet er små og jevne. Når skummet danner stive topper, tilsett sukker, litt av gangen. Pisk til blandingen er myk og blank og alt sukkeret er oppløst. Ikke visp for lenge, da blir blandingen kornete.


2. Vend inn siktet maizena og eddik med en skje. Legg bakepapir på et stekebrett, tegn en sirkel etter en kakeform, ca 22-24 cm. Ha blandingen i sirkelen, form det til en kake, ca. 2,5 cm høy.


3. Stek kaken ca. 1 time til bunnen er sprø på yttersiden, og lyst kremfarget. Skru av ovnen og la kakebunnen stå i stekeovnen til den er avkjølt. Ta den ut, snu den forsiktig og legg den på et fat.


4. Fordel vaniljekrem utover bunnen, pisk fløte og sukker til en myk krem og ha over. Pynt med pasjonsfrukt og friske bær.

Tips:

Bruk gjerne andre typer bær eller frukt, etter hvilken sesong det er. Marengsbunnen kan du lage flere dager i forveien. La den ligge på et tørt sted, med litt bakepapir rundt.



1 kommentar:

Frøken Fiolett sa...

Gleder meg til å komme hjem og smake på den ja! :D